Persbericht: DreamLand stelt de nieuwe schooltrends voor

Halle, 20 juli 2018

Volgens DreamLand, de schoolspecialist van Colruyt Group, worden bewust én origineel de twee kernwoorden van het nieuwe schooljaar. Bij de aankoop van schoolmateriaal wordt steeds meer aandacht gegeven aan duurzame materialen, de herkomst van merken, ergonomie en veiligheid. Daarnaast willen studenten origineel schoolgerief dat perfect past bij hun persoonlijkheid. Ook de knotsgekke prints die deze zomer opblaasartikelen sierden, zijn nu terug te vinden op de schoolcollectie. Denk maar aan schrijfgerief met eenhoorns, lama’s en flamingo’s op, boekentassen met toekans en een rugzak met de print van een wielerpeloton.


PET-fles wordt rugzak

Duurzaam consumeren zit in de lift, waardoor steeds meer merken milieuvriendelijk schoolmateriaal op de markt brengen. Twee merken die hier volop op inspelen zijn Affenzahn en Satch, beide van het Duitse bedrijf Fond of Bags. De stoffen voor de rugzakken en accessoires van Affenzahn bestaan voor 50 % uit gerecycleerde PET-flessen. Bij Satch is dit zelfs 100 %. Het productieproces van deze rugzakken is een pak milieuvriendelijker dan gebruikelijk. Zo verbruikt de productie van Affenzahn-rugzakken 20 % minder water, 50 % minder energie en stoot het maar liefst 60 % minder schadelijke stoffen uit. Ook de populaire rugzakken van Parkland worden voor 100 % gemaakt uit gerecycleerde PET-flessen. Het merk kreeg hiervoor een ecolabel. “Mensen worden alsmaar milieubewuster. Dat merken we ook in de verkoop van ons schoolmateriaal”, zegt Dries Ceuppens, Aankoper schoolmateriaal bij DreamLand. “Ecologische rugzakken zijn de laatste jaren aan een sterke opmars bezig en meer en meer leveranciers onderzoeken of het mogelijk is om te werken met gerecycleerde materialen.”


Verpakkingsvrije lunch en tussendoortjes

Deze ecologische trend zet zich ook door in het assortiment “eten en drinken”. Veel scholen zijn al overgestapt naar een ‘verpakkingsvrije’ lunch en tussendoortjes en vragen aan ouders om de lunch niet meer te verpakken in aluminiumfolie, maar in een brooddoos. Ook de koekjes voor tijdens de speeltijd moeten in een koekendoosje, en drankjes in een drinkbus. Dries Ceuppens: “De categorie “eten en drinken” is de voorbije jaren enorm gestegen qua verkoop: koekendoosjes, drinkbussen, speciale brooddozen… Vorig jaar hebben we bij DreamLand ons aanbod aan “eten en drinken” zelfs verdubbeld om aan de vraag van klanten tegemoet te komen.” Brooddozen zijn niet alleen ecologisch verantwoord, ze maken ook meer variatie in lunch mogelijk . Heel wat modellen hebben verschillende compartimenten waardoor meer variatie mogelijk is. Denk aan slaatjes met dressing in plaats van de eeuwige boterham.


Wij kopen Belgisch

Ook bij het uitkiezen van rugzakken en boekentassen gaan ouders steeds bewuster om met de keuze van het merk. De oorsprong van het merk speelt hierin een belangrijke rol. Dries Ceuppens: “Vorig jaar is het Belgische schoenenmerk Stones and Bones gestart met het ontwikkelen van rugzakken. Wij hebben deze rugzakken opgenomen in ons assortiment en deze waren zeer populair bij de klanten. Dit jaar werd de collectie van Stones and Bones ook uitgebreid met boekentassen. We merken duidelijk een stijgende interesse van klanten voor Belgische merken. Daarom hebben we vanaf dit jaar ook JP (het prijsbewuste broertje van het bekende Jeune Premier) toegevoegd aan ons assortiment, waar we veel verwachten.”


Aandacht voor rug en comfort

Studenten sleuren vaak heel veel materiaal mee van en naar school. Ergonomische en comfortabele boekentassen en rugzakken worden dan ook steeds belangrijker. Dries Ceuppens: “Landen als Japan en Duitsland staan zeer ver op vlak van ergonomische rugzakken. We zien dat dit stilaan overwaait naar België.” Twee merken die hier heel erg op inspelen zijn Samsonite en – opnieuw - Satch. Samsonite heeft met Ergofit zelfs een speciale lijn. Beide merken voorzien rugzakken met gewatteerde en ergonomische rugpanelen. Ook de schouderriemen zijn gewatteerd en zorgen ervoor dat de rugzak comfortabel op de schouders rust. Het borstriempje maakt dat het gewicht mooi verdeeld is over beide schouders. De verstelbare heupgordel past zich aan volgens de lichaamsbouw van het kind en door de ondersteunende delen aan de heupen wordt pijn in de schouders vermeden.


Veilig naar school

Ook veiligheid rond de schoolpoorten en onderweg naar school is uiterst belangrijk. Kipling heeft daar dit jaar goed op ingespeeld en brengt de nieuwe BeSeen-collectie op de markt. De collectie staat helemaal in het teken van veiligheid in het verkeer. Zo hebben de rugzakken een reflecterende stof en extra reflecterende details. Sommige modellen hebben zelfs speciale LED-lampjes.


Creëer jouw eigen wereld

Naast al die verantwoorde keuzes willen studenten natuurlijk ook gewoon “cool” schoolgerief. Jongeren zijn gevoelig voor hypes, en willen tegelijk iets anders dan hun klasgenootjes. De grootste trend is volgens DreamLand dan ook originaliteit en personalisatie. Dries Ceuppens: “Niets alles hoeft van hetzelfde merk of in hetzelfde thema te zijn. Jongeren willen variëren en zelf het perfecte schoolpakket samenstellen dat volledig in hun leefwereld past.” Ook DIY-tools blijven populair, zoals washi-tape, stickers of tekstjes in het populaire handletteringthema om zelf schoolmateriaal mee te pimpen. Daarnaast vallen ook de steeds gekker wordende prints op. Dries Ceuppens: “We zien hier duidelijk dat de zomertrend van originele figuren in opblaasartikels zich doortrekt naar de schoolcollectie. Kleurrijk schoolgerief met eenhoorns, lama’s en flamingo’s, boekentassen met toekans of hertjes: het wordt een kleurrijk schooljaar.”


Bovenstaande artikelen zijn maar een greep uit het assortiment dat beschikbaar is bij DreamLand. Meer afbeeldingen en prijzen van andere artikelen kunnen opgevraagd worden bij Barbara Depril: barbara.depril@dreamland.be.


Over DreamLand

DreamLand, sinds 1994 een dochteronderneming van Colruyt Group, is een familie- en seizoenswinkel met een uitgebreid aanbod in speelgoed, buitenspeelgoed, schoolgerief, multimedia en gaming, kinderkamers, boeken en strips en nog veel meer. DreamLand wil kinderen en hun familie inspireren om samen meer plezier te beleven, en dit op een leuke en speelse manier want ‘Alles wordt leuker als je speelt’. En dat stralen niet alleen de medewerkers, maar ook de winkels uit. Want daar vinden elke week leuke belevingsmomenten plaats. Daarnaast garandeert de speelgoedspecialist zijn klanten de laagste prijs. Naast een webshop, telt DreamLand vandaag 45 winkels waarvan 32 in Vlaanderen, 11 in Wallonië en 2 in Frankrijk. Er werken meer dan 800 medewerkers.