Persbericht: Technologisch speelgoed, party games en verzamelitems op verlanglijstjes voor Sint

Halle, 19 oktober 2017

Sint en Piet hebben nog enkele maanden om zich te verdiepen in alle nieuwe trends in speelgoedland. En dat zal nodig zijn, want er is heel wat vernieuwing op de markt. Zo woedt er momenteel een heuse verzamelhype waarbij het moeilijk kiezen wordt tussen uiteenlopende merken als L.O.L., Num Noms en Hatchimals CollEGGtibles. Ook party games, gezelschapsspellen die razend populair werden dankzij social media, zullen dit jaar felbegeerd zijn op heel wat verlanglijstjes. Ten slotte gaan speelgoed en technologie steeds meer hand in hand, met virtual reality drones en interactieve robotten, poppen en dieren als gevolg. DreamLand, de speelspecialist van Colruyt Group, zet alle nieuwigheden op een rijtje die goed zullen scoren op de verlanglijstjes voor Sint.


Eindeloze verzamelpret

Verzamelen is helemaal terug van weggeweest. Stéphanie De Bree, directeur van DreamLand: “iedereen herinnert zich nog wel verzamelhypes zoals Flippo’s, de plastic fopspeentjes, … De huidige verzamelhype bestaat uit kleine poppetjes of figuurtjes met elk hun eigen karakter, accessoires of specifieke kenmerken.” Sint en Piet verdiepen zich voor 6 december maar beter in de wereld van de ‘collectibles’ want de lijst van verzamelpoppetjes is zeer uitgebreid: L.O.L., Num Noms, Hatchimals CollEGGtibles, Twozies, Shopkins, Enchantimals, …

Stéphanie De Bree: “Opvallend is dat de producenten van deze verzamelpoppetjes zo goed als geen reclame maken via tv of andere kanalen. Zij zetten vooral in op social media en social influencers om hun doelgroep te bereiken, en dat werkt duidelijk. Filmpjes waarbij de L.O.L. poppetjes uit de verpakking worden gehaald behalen al snel 700.000 likes.

Vooral de L.O.L.-popjes zullen op veel Sinterklaas-verlanglijstjes opduiken. Elk popje zit in een bolvormige verpakking die je laag na laag openmaakt. In iedere laag die je opent, ontdek je een nieuwe verrassing. Je weet op voorhand niet welk popje in de bol zal zitten. Elke laag geeft een kleine hint naar de uiteindelijke inhoud.


Populaire “party games”

Helemaal nieuw bij de gezelschapsspellen zijn de “party games”. Dat zijn spellen die opgepikt worden via social media en op korte termijn razend populair worden. Stéphanie De Bree: “Denk bijvoorbeeld aan “Slagroomsnoet”, dat zeer bekend werd nadat een jongen dit spel speelde met zijn opa die de slappe lach had. Ook de verkoop van “Speak Out” ging de hoogte in na het verschijnen van verschillende YouTube-filmpjes waarin enkele vrienden dat spel spelen.”

Nieuwe spellen die Sint en Piet ongetwijfeld zullen meebrengen zijn Toiletpret en Get a Grip. In het knotsgekke Toilet Pret giet je voor het spelen water in het toilet. Daarna draai je aan het toiletpapier. Beurtelings trekken de spelers aan de toilethendel tot ze nat gespoten worden door het toilet. De speler die tot het einde droog blijft, wint het spel.

In Get a Grip trekken de spelers een kaartje met een teken-, boetseer- of doe-opdracht op. Daarna kiezen ze een tegenstander om die mee uit te voeren. Die opdrachten moeten ze zo goed mogelijk uitvoeren zonder hun duimen te gebruiken. Dan is het duimen geblazen om te zien wie het beste is in de opdracht!


Interactief speelgoed

Technologie blijft zijn opmars kennen in speelgoed, zelfs voor de allerkleinsten. Dit najaar lanceert VTech de pop Little Love Suzy, compleet met een puppyvriendje. Zowel de pop als de puppy gaan met elkaar en met het kind dat ermee speelt in interactie. Zo zingen Little Love Suzy en de puppy samen liedjes. De hond blaft, beweegt en danst ook de Poppy als er over zijn kopje gewreven wordt.

De nieuwe FurReal Tijger van Hasbro reageert dan weer op meer dan 100 geluiden en bewegingen. Daarnaast speelt hij ook graag met een bijhorende plastic kip wanneer je die in zijn buurt houdt.


Radiogestuurde pret

In het schoentje van oudere kinderen zullen dit najaar verschillende race drones te vinden zijn. Deze blijven zichzelf heruitvinden en zijn tegenwoordig uitgerust met een camera, zodat de piloot via een scherm of virtual reality-bril alle avonturen van de drone kan volgen alsof hij er zelf in zit. De Nikko drone Air Elite 220 FPV Pro beschikt daarnaast over een knop waarmee het toestel 16 stunts kan uitvoeren.

Stéphanie De Bree: “Drones zijn de ideale gadgets voor het hele gezin. Niet enkel kinderen vinden het leuk om een drone te besturen, maar ook papa’s en mama’s blijven onder de indruk van wat deze allemaal kunnen. We zien dus steeds vaker dat drones niet enkel voor kinderen worden gekocht, maar voor het hele gezin. Denk bijvoorveeld aan drones die gebruikt worden om een leuk filmpje te maken van een trouwfeest of drones die je meeneemt op vakantie om een mooie vakantievideo te filmen.

Ook auto’s op afstandsbediening schakelen een vitesse hoger. De RC Psycho Gyro rijdt niet enkel rondjes maar kan spinnen en op 2 wielen of zelfs 1 wiel rijden.


Voor de slimmeriken in spé

Ook vanuit het onderwijs wordt technologie steeds vroeger gestimuleerd bij kinderen. Science, Technology, Engineering, Mathematics (STEM) wordt in verschillende scholen aangeboden in het lespakket. Ook technologisch speelgoed, dat kinderen op deze 5 gebieden prikkelt, wordt steeds populairder. Stéphanie De Bree: “STEM-speelgoed brengt kinderen op een speelse manier in contact met wetenschap en technologie. Denk aan auto’s of robotten die je zelf kan bouwen, of experimenten waarin je met gezouten water en fruitsap stroom kan opwekken.” Ook LEGO® speelt in op STEM met LEGO® Boost, een creatieve doos waarmee je 5 verschillende modellen kan bouwen en programmeren.


De Hatchimals ook dit jaar in Sintzak

Ook de Hatchimals, vorig jaar het populairste artikel op de Sintlijstjes, keert dit jaar terug met de Hatchimals CollEGGtibles en de Hatchimals Surprise. De CollEGGtibles zijn kleine eitjes met telkens kleine Hatchimals in om te verzamelen. Sommige figuurtjes zijn zeldzaam en speciaal, andere komen vaker terug. De Hatchimals Surprise bevat niet één maar twee Hatchimals. Afgaande op het succes van vorig jaar zullen deze vernieuwingen ongetwijfeld aanslaan.


De klassiekers

Superhelden en idolen zullen ook dit jaar op de verlanglijstjes terugkeren. Dankzij de nieuwe film die voorbije zomer verscheen zullen de Cars-autootjes vaak opduiken. Ook het nieuwe K3-kleedje waarbij een hartje van kleur verandert wanneer je erover wrijft zal zonder twijfel in de zak van Sinterklaas voorkomen. Bij de allerkleinsten blijven de hondjes van Paw Patrol zeer populair.




Over DreamLand

DreamLand, sinds 1994 een dochteronderneming van Colruyt Group, is een familie- en seizoenswinkel met een uitgebreid aanbod in speelgoed, buitenspeelgoed, schoolgerief, multimedia en gaming, kinderkamers, boeken en strips en nog veel meer. DreamLand wil kinderen en hun familie inspireren om samen meer plezier te beleven, en dit op een leuke en speelse manier want ‘Alles wordt leuker als je speelt’. En dat stralen niet alleen de medewerkers, maar ook de winkels uit. Want daar vinden elke week leuke belevingsmomenten plaats. Daarnaast garandeert de speelgoedspecialist zijn klanten de laagste prijs. Naast een webshop, telt DreamLand vandaag 45 winkels waarvan 32 in Vlaanderen, 11 in Wallonië en 2 in Frankrijk. Er werken meer dan 800 medewerkers.

DreamLand, Edingensesteenweg 196, 1500 Halle.
DreamLand klantendienst: 02 363 56 56, ma tot zo van 8 tot 22 u.
of dreamland@dreamland.be.

Voor meer info:

Silja Decock, Persverantwoordelijke Colruyt Group
GSM : +32 (0)473 92 45 10
E-mail: silja.decock@colruytgroup.com