Persbericht: 1 op 5 Belgische ouders ervaart stress tijdens Sintperiode

DreamLand geeft tips op basis van onderzoek bij Belgische ouders om Sintperiode meer ontspannen te beleven

Halle, 29 oktober 2018

De tijd vinden om inkopen te doen, de kans om betrapt te worden door de kinderen: het zijn allemaal factoren die bijdragen tot een verhoogde druk bij ouders tijdens de Sintperiode: 1 op 5 Belgische ouders ervaart een zekere vorm van stress in aanloop naar de komst van Sinterklaas. Dat is een van de conclusies van een onderzoek dat DreamLand, de speelspecialist van Colruyt Group, liet uitvoeren bij 1.000 Belgische ouders. Daarom pakt DreamLand uit met verschillende acties en tips tijdens de Sintperiode om het de ouders alvast wat makkelijker te maken. Daarnaast kijken heel wat ouders uiteraard ook erg uit naar de komst van de Sint: ze gaan volledig op in het grote geheim rond de Sint en vinden het zelf fijn om nog eens kleine kapoenenstreken uit te halen. Denk maar aan het verstoppen van cadeautjes en het in scène zetten van het bezoek van de Sint. Maar Sinterklaas wordt door 83,6% van de ouders ook “gebruikt” om de kindjes extra flink te laten zijn.

Bekijk de volledige infographic hier.


Ook ouders kijken uit naar de komst van Sint: 84 % maakt samen verlanglijstje

Speelspecialist DreamLand liet in september van dit jaar een marktonderzoek uitvoeren bij 1.000 ouders van kinderen tussen 0 en 14 jaar over heel België. "Met dit onderzoek wilden we te weten komen hoe families de Sintperiode ervaren", zegt Stefan Fieremans, afdelingshoofd Marketing en Winkelbeeld bij DreamLand. "Wat vinden ze leuk, wat beleven ze samen en wat bezorgt hen stress? Op die manier konden we ook bekijken of we het als speelspecialist de ouders en/of kinderen op bepaalde manieren makkelijker kunnen maken tijdens de Sintperiode."

Het onderzoek toont aan dat ook ouders verlangen naar de komst van Sint en Piet. De blije en verwonderde blik op het gezicht van hun kinderen op de ochtend dat Sint en Piet zijn langsgekomen, is voor veel ouders de kers op de taart. "Het hele Sintgebeuren is voor zowel de ouder als het kind een moment om samen intens te beleven. Zo maakt 84 % van de ouders samen met zijn kind(eren) het verlanglijstje. Hierdoor komen ouders nog meer te weten wat hun kinderen echt kan boeien: waar liggen hun interesses, wat prikkelt hen, wat vinden ze leuk, met welk speelgoed kunnen ze nog iets bijleren..."


83,6 % van de ouders gebruikt Sint om hun kinderen aan te moedigen zich beter te gedragen

De Sintperiode brengt ook de kapoen in de ouders opnieuw naar boven. Maar liefst 83,6 % van de ouders gebruikt de komst van de Sint om de kinderen extra flink te laten zijn. Bij ouders van 6 tot 8-jarigen stijgt dit zelfs tot 90 %.


1 op 5 ouders krijgt stress van de Sint: DreamLand to the rescue

Ondanks de positieve trend blijkt toch dat 1 op 5 ouders stress ervaart tijdens het hele Sintgebeuren. De stress situeert zich voornamelijk bij mama’s en bij ouders van kinderen tussen de 6 en 8 jaar. Dat is de leeftijd waarop kinderen kritische vragen beginnen stellen en Sint en Piet in twijfel trekken. "Voor ons is het zeer belangrijk dat ook ouders plezier beleven aan de Sintperiode", aldus Fieremans. "Door deze stressfactoren in kaart te brengen, hebben we bij DreamLand extra acties kunnen ondernemen om het ouders makkelijker te maken. We organiseren daarom binnenkort een Sintchat en speciale nocturnes en openen onze winkels speciaal op zondag. Daarnaast hebben we zelfs een volledig online dossier waar we onder meer tips geven over hoe je het ideale cadeautje kiest, we hulp bieden bij het verstoppen van cadeautjes in huis en tips geven voor een mooie Sintbrief."


Snel en efficiënt shoppen: toch nog liefst in een fysieke winkel

Hoewel online aankopen de laatste jaren alsmaar populairder wordt, kiest bijna 60 % van de ouders er nog altijd voor om hun aankopen voor Sint in een fysieke winkel te doen. Stefan Fieremans: "Het knip- en plakwerk op de verlanglijstjes is voor ouders niet altijd even duidelijk. Kinderen knippen nu eenmaal de afbeelding uit, zonder dat daar een naam, prijs of referentienummer bijstaat. In onze winkel komen heel wat klanten langs met het verlanglijstje in de hand. ‘Waar kan ik dit artikel vinden? En wat is het eigenlijk?’ We voorzien tijdens de Sintperiode dan ook heel wat medewerkers die beschikbaar zijn in onze winkels om klanten te helpen."

Naar een fysieke winkel gaan in plaats van online te bestellen, brengt natuurlijk wat extra stress met zich mee voor de ouders. Want wanneer vind je de tijd om de aankopen te doen? "Uit ons onderzoek blijkt dat dit de grootste stressfactor is. Daarom voorzien we vanuit DreamLand speciale zondagsopeningen. We denken ook aan de grootouders. Voor hen organiseren we twee nocturnes, waarbij personal shoppers hen met raad en daad bijstaan. Het voordeel van onze webshop is dan weer het efficiënte afhaalnetwerk. Je kan jouw DreamLand-bestelling afhalen tijdens je wekelijkse boodschappen bij Colruyt of OKay. We hebben meer dan 400 afhaalpunten over heel België."


Speelgoed voor dummies: begeleiding voor ouders in de Sintchat

Zoals al bleek, is de verwondering van de kinderen voor de ouders het mooiste moment tijdens de hele Sintperiode. Het is dan ook logisch dat ouders stress ervaren en bang zijn dat hun kind teleurgesteld zal zijn met de cadeautjes van Sint en Piet. Hier ziet DreamLand twee verklaringen voor. "We merken dat ouders niet altijd mee zijn met de trends waar kinderen over spreken", vervolgt Fieremans. "Hatchibabies, L.O.L., GRaviTrax, BoomTrix, Poopsie… De namen worden er niet makkelijker op. Daarom lanceren we dit jaar twee keer een Sintchat op dreamland.be, waar speelgoedspecialisten alle vragen beantwoorden rond de Sintlijstjes en advies geven aan de ouders."

Een andere grote bekommernis is dat het gevraagde cadeautje niet meer te vinden zal zijn in de winkels. "Het afgelopen jaar hebben we heel hard gewerkt om op onze website de stockbeschikbaarheid van onze winkels te tonen. Ouders kunnen dus makkelijk nagaan of het artikel dat ze willen aankopen nog in voorraad is. Daarnaast is een grote stockbeschikbaarheid een van onze ‘stockpaardjes’, zodat de Sint kan brengen wat kinderen willen."


Sint komt 2 à 3 keer langs bij meer dan de helft van de families

68,6 % van de ondervraagde ouders geeft aan dat de Sint minstens 2 à 3 keer langskomt. Dat komt omdat er meer samengestelde gezinnen zijn, maar ook omdat de Sint nog eens langskomt bij andere familieleden zoals bijvoorbeeld bij oma en opa, doopmeter – of peter. "Voor ouders is het vaak een heel gedoe: wat brengt de Sint bij wie? Daar hebben wij nu een makkelijke oplossing voor: ons online verlanglijstje. Het lijkt een beetje op een geboortelijst, alleen is het nog praktischer en zonder enige aankoopverplichting. Ouders kunnen een verlanglijst aanleggen en dan delen met familie of vrienden. Daarop kan iedereen aanduiden wat hij of zij koopt. Op die manier voorkom je dat dubbele cadeaus worden gekocht."


Sint verstopt cadeautjes in de slaapkamer van de ouders

Een andere stressfactor bij ouders is ook het verstoppen van de cadeautjes. Die worden voornamelijk in huis zelf verstopt, met als favoriete opbergplek de slaapkamer van de ouders.


1 op 3 ouders ligt wakker van de portefeuille van Sint

Ten slotte: het budget. Het blijft voor vele ouders een stresserende factor. Waar vinden ze de goedkoopste artikels? En waar zijn de sterkste acties en promoties? 1 op 3 ouders ligt hier wakker van. "Wat wij zeker als tip meegeven, is dat het vergelijken van prijzen in folders niet echt aan te raden is. Bij DreamLand is de prijs die in de folder staat altijd de maximumprijs van het artikel op het moment dat de folder gedrukt wordt. Die prijs kan nadien nog verlaagd worden op basis van prijzen bij concurrenten", besluit Fieremans.


Over DreamLand

DreamLand, sinds 1994 een dochteronderneming van Colruyt Group, is een familie- en seizoenswinkel met een uitgebreid aanbod in speelgoed, buitenspeelgoed, schoolgerief, multimedia en gaming, kinderkamers, boeken en strips en nog veel meer. DreamLand wil kinderen en hun familie inspireren om samen meer plezier te beleven, en dit op een leuke en speelse manier want ‘Alles wordt leuker als je speelt’. En dat stralen niet alleen de medewerkers, maar ook de winkels uit. Want daar vinden elke week leuke belevingsmomenten plaats. Daarnaast garandeert de speelgoedspecialist zijn klanten de laagste prijs. Naast een webshop telt DreamLand vandaag 43 winkels waarvan 32 in Vlaanderen, 10 in Wallonië en 1 in Frankrijk. Er werken meer dan 800 medewerkers.